Dag van de Leraar’ op Sint Josephschool in teken van Wetenschap

blog-img

Cattegorie:

categorie 1

HEERHUGOWAARD-De NOORD - Buiten op het schoolplein van de Sint Josephschool in Heerhugowaard-Noord klinkt gelach en kindergejoel tijdens het speelkwartier. De miezerregen deert de kinderen niet, ze hebben een leuke dag; een show van een gekke professor in een witte jas, workshops en allerlei experimenten die ze zelf mogen doen. De ‘Dag van de Leraar’ (5 oktober) staat op deze basisschool in het teken van wetenschap en techniek. Ik wil mijn leerlingen laten zien dat techniek tof is Om de leraren een leuke dag te geven en een dagje te ontlasten van hun onderwijstaken, heeft de school vandaag een heuse Techniekdag gepland. De organisatie Mad Science Nederland verzorgt een programma met twee wetenschapsshows en workshops voor alle klassen met als thema’s ruimtereizigers, keukenchemie en statische elektriciteit. Het is opvallend dat weinig basisscholen iets extra’s doen op de ‘Dag van de Leraar’. Ze vieren vaak wel in het voorjaar de verjaardagen van alle juffen en meesters samen. “Ik vind het belangrijk om mijn collega’s waardering te geven voor wat ze doen, er wordt al zoveel van ze verwacht. Deze dag in combinatie met een techniekdag vind ik mooi, omdat je er zo echt aandacht aan besteedt”, zegt Bianca Deinum, directrice van de Sint Josephschool. Veel gelachen “Als ik gelukkige leraren heb, heb ik ook gelukkige leerlingen”, aldus Deinum. Daarom vindt ze het heel belangrijk dat ze plezier hebben in hun vak. “Er wordt op de Sint Josephschool veel gelachen met elkaar.” Het schoolhoofd meent dat goed gemotiveerd personeel vaker bereid is om een stapje harder te lopen. Daardoor neemt de kwaliteit van het onderwijs toe, terwijl het ziekteverzuim vermindert. “Na twee jaar dienstverband op de Sint Josephschool kan ik dit nog niet concreet te maken, maar dat is mijn gevoel.” Slopen en recyclen Op de vraag waarom de school heeft gekozen voor een Techniekdag met Mad Science om de ‘Dag van de Leraar’ te vieren, antwoordt ze: “We hebben vorig jaar ook gewerkt met workshops tijdens deze dag. Dit wilden we dit jaar weer en met de komst van Mad Science was de keuze snel gemaakt. Zij geven leuke shows en hebben een interessant aanbod aan workshops.” Na de herfstvakantie start de school met de naschoolse cursus van Mad Science. In zes wekelijkse lessen worden de leerlingen nog eens extra geënthousiasmeerd voor wetenschap en techniek. Deinum: “Dit sluit goed aan op één van de workshops van vorig jaar, waarbij de leerlingen technische apparaten mochten slopen en recyclen tot een kunstwerk.” Techniekonderwijs stimuleren In gedachten gaat Deinum even terug naar vroeger en herinnert ze zich het fijne gevoel dat ze ervoer toen ze zelf ‘Technika 10’ lessen kreeg. Ook op haar vorige school stond techniekles hoog op de agenda en deed Deinum veel proefjes met haar leerlingen. Ze hadden er zelfs een eigen technieklokaal. Dit is natuurlijk niet voor iedere school weggelegd. Voor de meeste scholen is het - vaak tussen de bedrijven door - best moeilijk om tijd en kennis te vinden voor goede inhoudelijke lessen op dit gebied. En dat terwijl de overheid vanaf dit jaar iedere basisschool in Nederland heeft verplicht om wetenschap- en techniekonderwijs aan te bieden. Deinum: “Wij merkten vorig jaar dat er een duidelijke vraag is vanuit de leerlingen voor meer techniek-georiënteerd onderwijs. Door deze techniekdag hoop ik zowel de leerlingen als de leerkrachten te enthousiasmeren voor dit soort lessen bij ons op school.” Dit schooljaar start de Sint Josephschool met het lesmateriaal van Blink Wereld waarbij de leerkrachten zowel een coachende als een lerende rol hebben. “Ik hoop dat de leerlingen deze thema’s daarna zelf zullen doorpakken en dat de leerkracht ze vooral begeleid en stimuleert”, voegt ze eraan toe. Meer ‘naar buiten’ Het doel van de jonge en enthousiaste directrice is om een betere brug te slaan tussen het onderwijs en de praktijk. Dit sluit goed aan bij de visie van de overkoepelende organisatie Allente, die als doel heeft kinderen tussen de nul en twaalf jaar hun talenten te laten ontdekken en ontwikkelen. Deinum licht dit toe: “Bijna iedereen in Heerhugowaard-Noord heeft wel een familielid met een praktisch beroep, zoals installateur, boer of timmerman. Ik wil een grotere betrokkenheid creëren door meer ‘naar buiten’ te gaan. Binnenkijken bij bedrijven bijvoorbeeld en de leerlingen daarna zelf een project laten bedenken. Door mijn leerlingen nu al te laten kennismaken met techniek, hoop ik zowel hen als hun ouders het gevoel mee te geven dat techniek tof is. Dankzij Mad Science heb ik vandaag die verwondering in de ogen van veel leerlingen gezien tijdens een onverklaarbaar experiment dat ze uiteindelijk toch konden uitleggen. Dat is echt genieten!”